Paulo Coelho (ur. 24 sierpnia 1947 w Rio de Janeiro) – brazylijski pisarz i poeta.
Jego ojciec, Pedro, był inżynierem, a matka - Ligia, zajmowała się 
domem. W wieku siedmiu lat Paulo rozpoczął naukę w szkole Jezuitów San 
Ignacio w Rio de Janeiro. Paulo nie przepadał za religijnymi tradycjami 
szkoły, jednak to w niej odkrył swoje prawdziwe powołanie - pisarstwo. 
Swoją pierwszą nagrodę literacką wygrał w szkolnym konkursie poetyckim. Rodzice chcieli, by syn został inżynierem, jednak Paulo nie zamierzał
 się temu podporządkować. Ojciec wziął buntownicze zachowanie syna za 
objaw choroby psychicznej i trzy razy oddał go do kliniki 
psychiatrycznej (1966, 1967 i 1968 roku). Jak sam twierdzi "Czasami 
miłość rodziców objawia się w zły sposób. Jednak nigdy nie winiłem moich
 rodziców za te pobyty, bo były one spowodowane ich nadmierną troską o 
mnie."
Wkrótce potem Paulo związał się z grupą teatralną i rozpoczął pracę jako dziennikarz. W tamtych czasach w Brazylii
 grupy teatralne były postrzegane jako źródło niemoralności. 
Zaniepokojeni rodzice po raz trzeci zdecydowali się umieścić syna w 
klinice psychiatrycznej. Po opuszczeniu szpitala Paulo był jeszcze 
bardziej zamknięty w swoim artystycznym świecie. Rodzice poprosili o 
kolejną konsultację. Lekarz powiedział, że Paulo nie cierpi na żadną 
chorobę psychiczną i nie powinien przebywać w szpitalu psychiatrycznym, 
musi się po prostu nauczyć stawiać czoła życiu.
Po tym okresie, Paulo wrócił do swoich studiów i wydawało się, że 
ostatecznie podąży drogą, obraną dla niego przez rodziców. Jednak 
niedługo potem rzucił studia i powrócił do teatru. Działo się to w 
latach 60. i ruch hippisowski
 królował na światowej scenie. Te nowe trendy pojawiły się również w 
Brazylii, rządzonej w tamtym czasie przez represyjny reżim wojskowy. 
Paulo nosił długie włosy i postanowił sobie za punkt honoru, że nigdy 
nie będzie nosił dowodu osobistego; przez pewien czas brał narkotyki, chcąc doświadczyć życia hippisowskiego w pełni.
Mniej więcej w tym czasie, muzyk i kompozytor, Raul Seixas
 zaprosił Paula do napisania słów do paru jego piosenek. Ich druga płyta
 była ogromnym sukcesem i sprzedała się w ponad 500 000 egzemplarzy. To 
były pierwsze duże pieniądze dla przyszłego sławnego pisarza. Współpraca
 z Raulem trwała aż do 1976 roku. Coelho napisał ponad 60 piosenek i razem z Raulem Seixasem zmienił brazylijską scenę rockową.
W 1973 roku Paulo i Raul zostali członkami Stowarzyszenia Alternatywnego, organizacji, która sprzeciwiała się ideologii kapitalistycznej, broniła praw jednostki oraz uprawiała czarną magię. Po latach pisarz opisał to doświadczenie w "Walkiriach" (1992). Podczas tego okresu rozpoczęli publikację “Kring-ha” - serii 
komicznych ulotek, nawołujących o więcej wolności. Dyktatura uznała je 
za wywrotowe, w związku z czym Paulo i Raul zostali osadzeni w 
więzieniu. Raula szybko zwolniono, jednak Paulo Coelho został zatrzymany
 na dłuższy okres, sądzono bowiem, iż był on mózgiem całej operacji 
drukowania ulotek. Dwa dni po opuszczeniu więzienia Paulo został 
ponownie zatrzymany i przewieziony do wojskowego ośrodka tortur, gdzie 
był przetrzymywany przez kilka dni. Najprawdopodobniej uniknął śmierci 
dlatego, iż oświadczył że jest umysłowo chory i że przebywał już kilka 
razy w klinice psychiatrycznej. Ostatecznie został wypuszczony.
Te doświadczenia głęboko wpłynęły na Paula Coelho. Zdecydował on, iż 
ma już dość „doświadczania życia” i chce po prostu żyć normalnie. 
Znalazł pracę w wytwórni płytowej Polygram, gdzie poznał swoją przyszłą żonę.
W 1977 przeprowadził się z nią do Londynu.
 Paulo kupił maszynę do pisania i zaczął pisać, początkowo bez sukcesów.
 W kolejnym roku powrócił do Brazylii, gdzie pracował w kolejnej 
wytwórni płytowej – CBS. Trwało to tylko trzy miesiące. Po tym czasie 
Paulo pozostawił pracę i żonę. W 1979 roku spotkał swoją starą znajomą – Cristinę Oiticica, którą później poślubił i z którą jest do dzisiaj. Mieszka we Francji.
Niektóre wątki twórczości Coelho są krytykowane jako herezja z punktu widzenia Kościoła katolickiego. Coelho twierdzi, że odrzuca w swej twórczości złą magię, a promuje "dobrą magię". Według nauk Kościoła katolickiego "Wszystkie praktyki magii lub czarów,
 przez które dąży się do pozyskania tajemnych sił, by posługiwać się 
nimi i osiągać nadnaturalną władzę nad bliźnim – nawet w celu 
zapewnienia mu zdrowia – są w poważnej sprzeczności z cnotą 
religijności". Styl Paula Coelho opisywany jest jako zbyt prosty i bezpośredni, 
zwraca się także uwagę na zapożyczenia z dzieł innych autorów – na 
przykład zakończenie Alchemika zostało zaczerpnięte z opowiadania Nachmana z Bracławia Skarb pod mostem.
Autograf zdobyty drogą pocztową 

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz